Definicja ryzyka na stanowisku pracy

Pojęcie ryzyka zawodowego, zostało ustalone w dyrektywie z dnia 12 czerwca 1989 r. o wprowadzaniu środków w celu zwiększania bezpieczeństwa i poprawy zdrowia pracowników podczas pracy nr 89/391/EWG, zwanej dyrektywą ramową.

Obecnie zapisy art. 226 Kodeksu Pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.) zobowiązują pracodawcę do:

  • oceniania i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą,
  • stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko,
  • informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz zasadach ochrony przed czynnikami ryzyka.

Warto podkreślić, że kolejna nowelizacja w/w. rozporządzenia (w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy) obowiązująca od 22 czerwca 2007 r. doprecyzowała, co powinna zawierać dokumentacja oceny ryzyka zawodowego, sporządzona przez pracodawcę. I tak pracodawca prowadzi dokumentację oceny ryzyka zawodowego oraz zastosowanych niezbędnych środków profilaktycznych. Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:

  • opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie,
  • stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
  • wykonywanych zadań,
  • występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników ryzyka,
  • stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
  • osób pracujących na tym stanowisku,
  • wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
  • datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.

Według art. 2071 §1 Kodeksu Pracy pracodawca jest obowiązany przekazywać pracownikom informacje o źródłach zagrożeń występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach.

Pracodawca powinien też powiadomić pracowników o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu. Ponadto musi poinformować pracowników o osobach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy z podaniem ich danych osobowych, miejsca wykonywania pracy, numeru telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej .

Zgodnie z art. 227 § 1 pkt. 2 Kodeksu Pracy pracodawca zobowiązany jest również do przeprowadzania na swój koszt badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań oraz udostępniać wyniki pracownikom.

Dodatkowo w polskich przepisach zostały unormowane obowiązki służby zdrowia. Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. ustanowiła służbę medycyny pracy jako organ właściwy do realizowania zadań z zakresu rozpoznawania chorób zawodowych i oceny ryzyka zawodowego w środowisku pracy.

Pobierz pełen plik na temat oceny ryzyka i jego norm