Definicja ryzyka na stanowisku pracy
Pojęcie ryzyka zawodowego, zostało ustalone w dyrektywie z dnia 12 czerwca 1989 r. o wprowadzaniu środków w celu zwiększania bezpieczeństwa i poprawy zdrowia pracowników podczas pracy nr 89/391/EWG, zwanej dyrektywą ramową.
Obecnie zapisy art. 226 Kodeksu Pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.) zobowiązują pracodawcę do:
- oceniania i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą,
- stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko,
- informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz zasadach ochrony przed czynnikami ryzyka.
Warto podkreślić, że kolejna nowelizacja w/w. rozporządzenia (w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy) obowiązująca od 22 czerwca 2007 r. doprecyzowała, co powinna zawierać dokumentacja oceny ryzyka zawodowego, sporządzona przez pracodawcę. I tak pracodawca prowadzi dokumentację oceny ryzyka zawodowego oraz zastosowanych niezbędnych środków profilaktycznych. Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:
- opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie,
- stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
- wykonywanych zadań,
- występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników ryzyka,
- stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
- osób pracujących na tym stanowisku,
- wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
- datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.
Według art. 2071 §1 Kodeksu Pracy pracodawca jest obowiązany przekazywać pracownikom informacje o źródłach zagrożeń występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach.
Pracodawca powinien też powiadomić pracowników o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu. Ponadto musi poinformować pracowników o osobach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy z podaniem ich danych osobowych, miejsca wykonywania pracy, numeru telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej .
Zgodnie z art. 227 § 1 pkt. 2 Kodeksu Pracy pracodawca zobowiązany jest również do przeprowadzania na swój koszt badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań oraz udostępniać wyniki pracownikom.
Dodatkowo w polskich przepisach zostały unormowane obowiązki służby zdrowia. Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. ustanowiła służbę medycyny pracy jako organ właściwy do realizowania zadań z zakresu rozpoznawania chorób zawodowych i oceny ryzyka zawodowego w środowisku pracy.
Pobierz pełen plik na temat oceny ryzyka i jego norm